Archive for July, 2011

Toul.

Tuesday, July 26th, 2011

Log:  1791 km.   219 mtr. bzn

Aantal sluizen: 73                              Tunnels: 5

22/7 na een avond en nacht vol overdenking, mogelijkheden en onzekerheden gaan we maar eerst de auto op halen in Charleville-Mézières.

Het station is op loop afstand van de jachthaven, trouwens de jachthaven van Toul is redelijk nieuw en ziet er prima uit, met gratis water en stroom.

Op het station kopen we twee kaartjes naar Charleville-Mézières en de trein vertrekt pas om 10.33uur en we gaan terug aan boord om koffie te drinken want anderhalf uur wachten op ’t station is niet nodig.

De reis heeft twee over stappen, eerst rijden we naar Bar-le-Duc en daar stappen we over op de trein naar Paris, met een klein op onthoud van een half uurtje.

Hierna hebben we een overstap in Épernay met een pauze van ongeveer een uurtje.

Als wij uit de trein komen wordt het winkeltje met kranten en etenswaren net gesloten, het is ongeveer 12.30 uur , lekker handig.

Dat de stad in om iets te eten, geen bakker te zien, genoeg kroegen en restaurantjes, allemaal vol.

We kopen een broodje gezond bij een winkeltje en terwijl we op onze bestemming wachten begint het te stort regenen, gelukkig staan we binnen.

We hebben geen jas aan en/of een paraplu bij ons en we kunnen in ’t winkeltje ons broodje eten.

Dan op naar het laatste stukje van de reis naar Charleville-Mézières die gaat via Metz .

Op deze route rijden we door enorme velden met druivenranken en zonnebloemen en uit eindelijk komen we rond 15.00 uur aan op het station van Charleville-Mézières.

De auto staat nog netjes op zijn plek maar wel met een papiertje onder de ruitenwisser.

De auto moet op 22/7 uiterlijk om 18.00 uur daar weg zijn vanwege een wielerwedstrijd,  wat hebben we toch een timing!!!!

De TomTom aan en terug naar de boot, waar we om 18.00 uur aankomen, even de auto halen noemen ze dit.

23/7 omdat we de auto weer bij de boot hebben besluiten we naar de kapotte sluis te gaan kijken, we willen met eigen ogen zien wat er aan de hand is.

Want de verhalen worden steeds erger, de muur van de sluis is ingestort en de reparatie  zal minstens een maand gaan duren.

In de sluis van Charmes is een gat van ongeveer 2 bij 2 meter ontstaan, hier zijn de stenen uitgevallen en staat gestut, oké nu hebben we een beeld van de schade.

Op de terug weg de wekelijkse boodschappen gedaan bij Cora, hier is een winkelketen en die heet Cora.

Een grote winkel met alles wat je maar kunt bedenken, eten, schoenen, kleding, keukenspullen, boeken, muziek, witgoed enz

Het is niet een goedkope winkel maar de keus is groot.

Aan boord gekomen gaan we alle mogelijkheden op een rijtje zetten

De route waar we nu op zitten  is via Canal des Vosges en de Petiti Saóne, dit is 280 km met 112 sluizen.

Optie 1 is Canal de la Marne au Rhine en Canal entre Campagne et Bourgogne, dit is 356 km land en 211 sluizen.

Optie 2 is via Nancy, Strasbourg een deel de Rein en Canal du Rhone au Rhin, dit is ruim 572 km lang en de sluizen hebben we maar niet meer geteld.

In acht nemen dat we vanwege de afmetingen van de boot niet al te snel kunnen varen, net in de sluizen passen .

Alleen al de sluizen vraagt veel van ons en zeker van Peter, plus we hebben alle tijd .

Dit allemaal op een rijtje gezet te hebben besluiten we te wachten tot dat de sluis is gerepareerd.

Het zal een maand duren omdat er besloten is op een deel van het kanaal tussen sluis 31 en 21 leeg te laten lopen, dit om de reparatie goed te kunnen uitvoeren.

we gaan in de loop van de volgende weken een leuk plaatsje opzoeken vlak bij sluis 31 en zullen wat klussen aan boord en dagtochten maken met de auto.

C’est la vie

Mouzon naar Toul

Saturday, July 23rd, 2011

Log:  1791 km.   219 mtr. bzn

Aantal sluizen: 73                              Tunnels: 5

17-7 vertrek om 9.00 uur , het weer is ook hier pet, bewolkt en frisjes het wordt niet warmer dan ongeveer 17 graden.

We doe het rustig aan, hard varen mag en kan toch niet, plus de sluisjes nemen ook de nodige tijd in beslag.

En we meren rond 15.30uur af bij de benzinepomp van Dun-sur-Meuse en zijn benieuwd wat de dieselprijs is.

Volgens de pomp is dit € 1,46 , vinden we een beetje duur en ze zijn op zondag dicht.

Dus we blijven hier lekker liggen (mag eigenlijk niet) en worden alleen gestoord door een rondvaartboot die hier rondjes draait.

18-7 vertrek is al om 8.15uur want we worden weggestuurd om dat we geen brandstof willen.

Hierdoor wachten voor de eerste sluis en Peter benut de wachttijd om de dagelijkse stokbrood te halen.

De tweede sluis ( ècluse 27) is een bediende sluis en de bediening zal tot sluis 11 zijn.

Deze bediening wordt over het algemeen door studenten als zomerbaantje.

Een mooie en rustige tocht door het typische Franse landschap, heuvels, dalen en de uitgestrekte landbouwgronden met de grote rollen stro.

Rond 16.30 uur meren we af in Verdun, hier waren we in 2004 op de zelfde dag ook hier.

Marloes en Hans zijn toen aan boord gekomen en hebben toen een weekje meegevaren.

Het is druk in Verdun en meren af naast een Engelse boot die met gasten varen.

19/7 eerst ’t stokbroodje gehaald en dan naar de sluis , we zijn nummer twee.

In de sluis ligt een Duitster en met behulp van de sluiswachter kunnen we er bij, hadden we het maar niet gedaan!!!

Deze man heeft 2 motoren en allebei aan, lekker rokend, op de vraag of ze uit kunnen, wordt er gezegd dat het volgens de regels niet hoeft dus doen we dan ook niet, dat ik uitgerookt word is niet belangrijk.

We hebben deze man bij de volgende sluis alleen laten gaan en zo waren we van hem af.

Onder weg zien we het eerst ijsvogeltje, we weten van de vorige tocht dat ze hier graag zijn.

We meren vroeg af ( rond 14.00uur) aan de steiger van Fluviale en hebben een prima plek.

Even later krijgen we buren met het motorschip “ Rosa”  van Frits en Tineke de Bruijn, zij komen uit het zuiden en gaan naar Maasbracht.

Zij hebben de winter door gebracht in de buurt waar wij naar toe gaan, heel veel nuttige informatie gekregen.

20/7 lekker vroeg vertrokken en hebben de eerste sluis genomen om 8.15uur.

Na sluis 11 moeten we de sluizen weer zelf bedienen met ’t kastje.

Het vaarwater wordt steeds helderder en de begroeiing neemt ook toe, ’t is varen in een slakom.

Ook hier komen we de eerste velden zonnebloemen tegen en Peter wilt niet stoppen om een bosje te gaan pukken.

En om 14.00 uur afgemeerd achter de Aldi in Commercy, ook Marloes en Hans moeten dit plekje nog kennen, zij hebben hier een hengel gekocht.

Natuurlijk bij de Aldi binnen wezen kijken en wat boodschapjes gedaan.

21/7 vroeg vertrokken, het regent en is maar 14 graden, maar we gaan door!!!!

De eerste sluis problemen!!! De voorganger is uit de sluis gevaren voordat de deuren helemaal open waren en zo ontregeld het systeem en schiet op storting.

Peter de kant op en dit gemeld en binnen 10 minuten is er dan iemand die alles weer oplost.

Na twee sluizen zijn we op de kruising van naar Bar-le-Duc en naar het zuiden, 2004 zijn we naar Bar-le-Duc gegaan en nu naar het zuiden, dit is dus nieuw vaarwater voor ons, hier zijn we tot nu toe op het hoogste punt n.l. 249 mtr. Bzn.

Voor Toul krijgen we eerst een tunnel van 866 meter en dat gaat perfect en na de tunnel een sluis waar we 6 meter gaan zakken.

Op deze sluis wordt ook ons kastje ingenomen en de volgende sluizen gaan automatisch open en met het trekken aan stang worden we geschut.

De volgende negen sluizen zakken we en dit is een dag met tot op nu toe met de meesten sluizen, 19 in totaal.

Bij de laatste sluis vlak voor de haven van Toul krijgen we te horen dat we niet door kunnen naar het zuiden!?!?!?!

De sluis bij Charmes is gestremd en de reparatie gaat zeker 15 dagen duren, advies is vaar maar om.

Eerst meren we af en nemen een borrel , we laten het bericht even zakken.

Daarna kijken we op de kaarten wat het betekend, om varen of wachten.

Morgen gaan we eerst de auto halen, Peter moet volgende week zijn prik halen en we gaan het weekend alles op een rijtje zetten, hoe verder.

Givet naar Mouzon

Sunday, July 17th, 2011

Log: 1625 km      166mtr.bzn

Aantal sluizen:  25                                    tunnels: 2

11-7 rond 7.30 uur zijn we vertrokken van af het vertrouwde plekje in Anseremme richting Givet Frankrijk.

De avond daarvoor hebben na het afscheid van onze kleinzoons en kinderen genomen en de boot opgeruimd, fietsen aan boord, watertanks gevuld en de laatste post weggebracht.

Rond 10 uur zijn we bij de grens overgang en dat is gelijk de eerste sluis, hier moeten we ook het vignet voor Frankrijk kopen, zonder dit vignet mag je hier niet varen.

Hier krijgen we ook een kastje die je nodig hebt om de sluizen te activeren, er zijn nog maar weinig sluizen die met de hand worden bediend.

Dit kastje richt je op een aangegeven punt en dan activeer je het systeem waardoor de sluis voor je open gaat en in de sluis is een stangensysteem waar je aan moet trekken en dat gaat de sluisdeur dicht en loopt de sluis vol, of leeg en dan kan je weer verder naar de volgende sluis.

Een uurtje later meren we af aan de kade van Givet, het is mooi en warm weer.

Peter gaat direct de auto halen die net over de grens in België staat en even later staat de auto weer naast de boot.

Na de lunch gaat Peter op zoek naar een telecomwinkel voor internet en het postkantoor voor de porto kosten in Frankrijk naar Europa.

Een telecomwinkel is niet te vinden en hiervoor moeten we naar een grote stad en voor de porto kosten die moeten we op het internet opzoeken.

In Nederland en België staan overal brochures over alle kosten van de post maar hier niet.

Dan maar wat Europa zegels kopen en kijken of hier wat informatie op staat, ook dus niet.

Met de auto richting Revin (grote stad) maar daar zijn alle winkels op maandag dicht.

Dan maar morgen met de boot naar Revin.

12-7 we vertrekken om 6.45 uur , lekker vroeg en kunnen dan een lange dag maken want Revin ligt 39 km van Givet af maar met de boot doe je daar zeker een dag over zeker met de sluisjes.

Bij de eerste sluis is het gelijk raak,  ’t kastje werk niet!!!! Alle papieren na gekeken en daar staat dat de schuttijden van 7 tot 7 uur is, dus wat is het probleem????

Wel de tijden zijn aangepast en die zijn van 9 tot 7 uur en de twee eerste sluizen worden bediend, met andere woorden wachten tot 9 uur.

Na de eerste sluis krijgen we ook de eerste tunnel, allemaal weer even spannend maar alles gaat goed.

Rond 15.30 uur meren we af in Revin waar het behoorlijk druk is en we moeten wel dubbel liggen.

Omdat onze buurman op tijd weg wilt en wij niet op zijn plek kunnen liggen de ruimte is te klein en hierdoor besluiten we morgen door te varen naar Charleville-Mézières  en zullen daar het internet regelen.

13-7 rond 8.00 uur vertrekken we uit Revin en hebben bij de eerste sluis direct problemen en na een half uurtje gaat hij toch open en kunnen we door.

Ook bij de vierde sluis is er een defect en hier komt een monteur om het probleem op te lossen en verder zijn er geen problemen meer met de sluizen en rustig varen we over de La Meuse richting Charleville-Mézières.

We meren rond 14.45 uur af en gaan de stad verkennen en duiken direct in het probleem internet in Frankrijk.

We proberen een vast abonnement voor internet te verkrijgen maar hiervoor heb je een Franse bankrekening voor nodig, Visa wordt niet geaccepteerd.

Oké dan maar eerst een pre pay voor de router en in de loop van de tijd kijken hoe we dit gaan oplossen.

Dan een pre pay voor de IPad, ook dit is anders dan in Holland en België, hier koop je geen MB’s maar uren met een maximum aan MB’s, makkelijk?????

Aan boord gekomen de simkaarts geïnstalleerd en de IPads werken en later ook de router.

Goed we hebben weer contact met de buitenwereld, alleen skypen lukt niet via de router ( een abonnement van Orange) , via een test met Ipad ( abonnement van SFR)  lukt het wel.

Maar we gaan nu eerst genieten van het vuurwerk wat aan de overkant wordt afgestoken voor de viering van de revolutie op 14 juli , dit was vuurwerk met muziek, prachtig!!!

14-7 een feestdag in Frankrijk en dan is alles dicht behalve de boulangerie (bakker) dus is Peter lekker vers brood en stokbrood gaan halen.

En we gaan op pad om de auto in Givet te halen, hiervoor nemen we de trein.

We moeten een uur wachten voor de trein, oké nemen een kop koffie en gaan daarna op zoek naar het perron waarvan de trein zal vertrekken, nergens staat dit.

Dan maar navragen en dan wordt er ons verteld dat dit 20 minuten voor vertrek bekend is, houdt de informatieborden maar in de gaten.

En ja hoor 20 minuten voor vertrek wordt  bekend gemaakt welk perron je moet zijn.

Het is een reis van anderhalf uur en de grootste rijd rijden we langs de Maas, leuk om dit te zien waar we de laatste twee dagen hebben gevaren.

Als we later op de dag weer aan boord zijn merken we dat de IPads niet meer op het internet werken, wat nou weer??? Dan morgen maar weer naar de internetwinkel om te kijken wat aan de hand is.

15-7 na het ontbijt naar de stad en hier lopen we tegen het volgende “ probleem” aan de winkels gaan hier pas om 9.15 of 9.30 uur open en ze sluiten ook nog eens tussen de middag. We zijn ongeveer 10 minuten te vroeg en wachten rustig met de andere voordat de winkels opengaan.

Het blijkt dat er een instelling veranderd moet worden en de dame is hier meer dan een half uur mee bezig en via een hulplijn om er achter te komen wat er veranderd moet worden, maar ’t werkt.

Ook blijkt dat de abonnementen voor de IPad geen abonnement met mbs zijn maar uren, het is zes uur internet te gebruiken binnen 14 dagen, met een maximum aan mbs, maar hoeveel mb dit is weet niemand.

Goed het internet laten we nu even zo als het is en passen ons internetgedrag maar even aan en later als we een winterplek hebben kijken we wel hoe dit op te lossen.

We gaan lekker verder, het weer wordt weer wat beter en rond de middag lopen we weer in korte broek en top.

We eindigen onze tocht in Sedan en na ons gemeld te hebben bij de havenmeester gaan we boodschappen doen bij de Carrefour.

Dit wordt ons eerste bezoekje aan een supermarkt in Frankrijk en natuurlijk zit de tas weer overvol met lekker en de hoognodige verse groente.

16-7 als eerste het postkantoor zoeken en daarna naar de weekmarkt.

We lopen heel wat af de laatste dagen en dat is voelbaar, al onze “ zwakke” punten doen pijn.

Na de koffie gaan we verder en bespreken dat we het vandaag rustig aan gaan doen om het lichaam wat rust te geven en voor het eerst sinds we in Frankrijk zijn we ontspannen en kunnen we genieten van de prachtige omgeving waar we door varen.

Rond 1 uur meren we af in Mouzon, een redelijke kade met stroom kasten en aan de overkant van de weg staan 2 campers uit België.

In het dorp blijkt dit weekend een evenement voor motorrijders te zijn, ’t halve dorp is afgezet maar uiteindelijk hebben we er geen last van.

Later op de dag heeft Peter nog een stevige discussie met de havenmeester, zij wilt ons liggeld laten betalen voor een Spits, dachten we niet.

Een Spits is een binnenvaartschip van 39,5 meter en wij zijn een plezierboot van 18 meter, er is dus een behoorlijk verschil en Peter wint, we betalen netjes wat we behoren te betalen.

We hebben een heerlijke avond met een behoorlijke steak op de BBQ.

Kleinzoons

Friday, July 15th, 2011

Week 11

Op vrijdag 1 juli zijn onze twee kleinzoons aan boord gekomen voor een logeerpartij.

Rond het middag uur kwamen Hans en Marloes met de twee boy’s aan in Anseremme.

Iedereen blij om elkaar te zien en een hele invasie aan boord, na een gezellige lunch en overpakken van de auto’s zijn Hans en Marloes weer vertrokken naar Nederland.

Zij gaan de komende week op kamp met de scouting die dit jaar 100 jaar bestaan.

Zaterdag blijven we hier in de haven en onderzoeken wat we hier kunnen doen, schommelen, klimmen, glijden, voetballen en wandelen.

Zondag gaan we op pad, in Ivory is een ambachtsmarkt en dat willen we gaan bekijken.

Dit evenement staat op de evenementenkalender en we hopen veel leuke kraampjes te zien en veel ambachten te bekijken.

Maar dat valt tegen, een stuk of 10 kraampjes is de gehele markt.

De jongens vermaken zich wel kostelijk in de speeltuin die midden op de markt staat.

De verdere week is het druk aan boord met veel spelletjes en als het mooi weer is met water op de kant.

Tijn en Gijs vermaken zich prima en wij ook, soms slaat de vermoeidheid behoorlijk toe, soms wordt er s’nacht gespookt, een kind dat met tent en al van bed glijdt of een ander dat 3x uit zijn bed valt en gewoon door slaapt.

Het is een week van herkenning en ontdekkingen van de jongens, zo heeft de oudste de hoogste praatjes, een rijke fantasie en is er vol van dat hij na de vakantie naar school mag.

De jongste is altijd op ontdekkingstocht, zegt nog niet veel maar probeert wel regelmatig woordjes te herhalen, maar iets nieuws uitproberen is het leuks, hij blijft dan net zolang bezig tot het lukt.

Op zondag 10 juli worden de jongens opgehaald en na een BBQ gaan ze weer naar huis.

Wij blijven achter en wetende dat we de kinderen het komende half jaar waarschijnlijk niet zullen zien.

De boot voelt leeg en stil aan, we ruimen het meeste op en gaan  ons voor bereiden voor de komende week, de eerste week in Frankrijk.

S’avonds bij de borrel kijken en mijmeren we terug op een fantastische week.

Anseremme 2

Saturday, July 2nd, 2011

Week 9 en 10   log 1484 km. 102 mtr.  B.z.n

Deze week hebben we heerlijk in de jachthaven gelegen, het weer was niet zo mooi, veel bewolking en regen, soms zelfs koud.

We hebben wat in de omgeving rond gereden en het is hier mooi, prachtige natuur en veel mooie maar ook leegstaande grote huizen.

Ook hier moet het bos wijken voor landbouw, veel bomenkap gezien.

De koeien zijn hier soms uitzonderlijk, op een tocht kwamen we een stier tegen ( een echte) die volgens ons aan bodybuilding heeft gedaan, 1 en al spieren!!!

Ook deze week naar de kapper geweest in Dinant, zeer netjes en professioneel geholpen.

Wassen, een hoofd massage in een massagestoel, knippen en in model brengen voor 27 euro, dit is ruim 10 euro goedkoper dan in Nederland en ben zeer tevreden over het resultaat.

Ivm met de veranderingen van Canal Digitaal hebben we nieuwe tuners besteld en die wilde we donderdag in Heerenwaarde gaan halen.

S’morgens op tijd weg via binnenwegen naar Nederland, is niet aan te raden maar eigenwijs en denken dat dit sneller zal gaan.

Onderweg krijgen we telefoontje dat de tuners nog niet zijn aangekomen grrrrr dan maar richting een Makro want onze oude tomtom begint toch wel veer kuren te krijgen en we rijden regelmatig in een kringetje.

Zo hebben we in ieder geval niet voor niets een ritje naar Nederland gemaakt.

Zaterdag gaan we opnieuw naar Nederland maar nu voor de verjaardag van onze jongste kleinzoon Gijs die 28 juni 2 jaar wordt, plus staan er allerlei boodschappen in Dordt geplant.

Het is een drukke maar leuke dag, lekker kunnen knuffelen met de kinderen en kleinkinderen en met een auto vol spullen komen we s’avonds weer in Anseremme  bij de boot aan.

We wilde graag bij de watersportvereniging eten maar daar was juist deze avond een clubavond en bij de brasserie een avondje voor de tennisvereniging, hebben wij weer, we hebben met veel pijn en moeite een bord friet en een bal gehakt kunnen bestellen, maar achteraf hadden we beter een boterham aan boord kunnen nemen.

Zondag varen we voor een paar dagen verder en zullen aan de eind van de week hier weer terug komen voor de logeer partij van de boy’s.

We hebben 2 dagen bij het plaatsje Waulsort gelegen dit is een slapend stadje met vergane glorie.

In de vroegere dagen was dit de goudkust voor mensen uit Namen die het goed hebben gedaan in Kongo, er staan drie grote hotels die nu tot appartementen worden om gebouwd.

Dinsdag gaan we nog een stukje verder en meren af boven de sluis van Hastiere en hier wachten we het noodweer af.

Het wordt ruim deze dag ruim 37 graden en in de vroege avond krijgen we de eerste bui.

Het ziet er allemaal erger uit dan dat het wordt, veel bliksem en donkere luchten en wat wind maar uiteindelijk valt het allemaal erg mee.

Donderdag varen we weer terug naar Anseremme en “ ons”  plekje wacht netjes op ons en we gaan ons klaar maken voor 10 dagen kleinzoons.